Monday 23 September 2013

Alahan di Awal Kehamilan, Mealshakes Shaklee Penawarnya

Aduhai…semalam first time flight saya dari Kota Kinabalu over delayed. Pukul 4 pagi baru sampai rumah. Sementara menunggu, sempat saya berborak-borak dengan seorang wanita awal 20-an yang sama flight dengan saya baru hamil 3 bulan. Katanya dia alahan teruk sampai nak pergi kerja pun tak larat.

Teringat masa mula-mula saya mengandungkan Nur Iman, saya juga mengalami alahan teruk dan kebetulan jatuh bulan puasa dan boleh kata setiap minggu turun naik flight ber outstation (Apalah boss kasi projek jauh2=)). Pengalaman masa first trimester sangat mencabar dan menguji kesabaran saya. Dengan suami yang jauh, jumpa sebulan sekali memang membuatkan saya jadi seorang mommy yang berdikari dalam segala hal dan situasi =)
 
 
 
Antara alahan-alahan yang saya alami semasa first trisemester:-
 
1.  Loya dan muntah – rasanya ni memang sinonim untuk orang mengandung. Bayangkan sehari,4-5 kali muntah, mana tak kosong perut sampai masuk angin. Keluarnya banyak, masuknya sedikit. Patutlah orang-orang dulu kalau ada anak atau menantu loya-loya muntah selepas berkahwin, tu tandanya mereka bakal jadi atuk nenek.Hee.
 
2. Pening- Mungkin kerja saya ni yang sentiasa beroutstation ke sana-sini, berjemur tengah panas, tengahari pun kena pergi buat inspection masuk site (kalau orang HSE dapat tahu ada wanita hamil masuk site, rasanya kena banned dah ni, selamat jenis perut kecil boleh cover=), if pergi ofis kena redah jammed lagi, tu membuatkan cepat je kepala ni pening dan automatik buweekk, disusuli muntah lah jawabnya.
 
3.  Tiada selera makan – Agaknya kebetulan masa kandungan 2 bulan jatuh bulan puasa dan saya ni jenis nak juga berpuasa walaupun badan tak larat, perut ni sentiasa masuk angin lah. Bila dah perut masuk angin, semua makanan masuk mulut pun akan buweekk muntah keluar balik. Sebulan puasa saya memang tiada selera makan. Bayangkan sebulan puasa saya bersahur dan berbuka dengan air suam dan kurma. Masuk makanan lain, confirm keluar balik.Haa!!turun berat badan saya yang ‘comel2’ ni. Doc siap cakap underweight lagi.
 
4.    Bau – Pastinya sebarang bau tumis menumis membuatkan perutku loya dan buweekk lagi. Hee. Biasanya kalau mama masak, saya akan berkurung dalam bilik dan bila berbuka, mama tolong bawa air suam dan kurma kebilik.
 
Oh Mealshakes !!! My Savior!!
 
 Oh, lagi satu alahan saya. Tak boleh telah ubat atau vitamin yang berkapsul besar kecil tu kan. So, multivitamin, calcium semua doc kasi saya tak makan. Bila doc tanya makan ke tak, hangguk2 kan je. Hee!.Memandangkan berat saya yang makin menurun setiap kali pergi check up (dah tak tahan dengan doc membebel suruh makan macam2 dan dah takut-takutkan saya kata tumbesaran anak under graph), saya pun search en. Google dan jumpa berkaitan Mealshakes Shaklee untuk wanita alahan.
 
 
 
Memandangkan Mealshakes berbentuk serbuk perisa vanilla tu laju je order online nak cuba sebab fikir tak perlu telan pil=). Try bancuh mealshakes dengan oren. Walaa, best!!! Ala-ala, vitagen perisa oren. Sebab best, pagi petang malam memang akan bancuh mealshakes lah. Alhamdulillah, seminggu lepas tu (kandungan time tu dalam 11 minggu) saya dah start boleh makan nasi. Alahan dah hilang dan badan pun makin bertenaga. Yang paling best, next check up kandungan 15 minggu, berat kandungan baby betambah dan dalam keadaan sihat. Yeayy!! Happy sangat. Habis semua kawan-kawan yang ada masalah alahan ketika hamil saya suruh cuba Mealshakes dan Alhamdulillah, it’s work=)
 
Bukan sahaja rasa french vanilla nya yang sedap, kandungan mealshakes Shaklee juga mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral termasuk acid folic, kalsium dan zat besi yang sangat diperlukan untuk ibu mengandung. Senang kata ‘all in one’, sedap diminum, anak dalam kandungan pun membesar dengan sihatJ
 
Saya sendiri telah mencuba dan terbukti keberkasanan nya. Jika anda mempunyai masalah alahan seperti saya ini, InshaaAllah, Mealshakes Shaklee Penawarnya.
 
Anda berminat nak dapatkan MEalshakes Shaklee? Boleh isi order form, atau hubungi saya 012-670 5114.
 
 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...