Sunday 5 January 2014

Penyakit Anemia dikalangan kanak-kanak

Dah lama tak berblog. Kekangan internet dan Nur Iman yang kurang sihat..Hmm,malam ni saya rasa nak bercerita tentang anemia dikalangan kanak-kanak. After keluar wad haritu disebabkan demam panas,Nur Iman disyaki anemia.Sian anak ibu...sedih ibu tgk Nur Iman cmni:(

Apa itu Anemia?

Kekurangan paras Hemoglobin (Hb) dalam sel darah merah dikenali sebagai anemia. Anemia boleh terjadi jika penghasilan sel2 darah merah kurang, boleh juga terjadi jika sel2 darah merah ini termusnah dalam kadar yang lebih tinggi daripada biasa ataupun jika terdapat kehilangan darah.

Tanda dan gejala anemia?

1. Nampak letih dan tidak bersemangat.
2. Kekurangan selera makan.
3. Tidak aktif seperti kanak2 yang lain
4. Kurang konsentrasi semasa belajar
5. Kadar denyutan jantung yang tinggi
6. Senang susah bernafas terutamanya apabila melakukan aktiviti lasak
7. Nampak pucat- lebih ketara pada bahagian tapak tangan dan kaki dan juga pada bahagian dalam kelopak mata (conjuctiva).
8. Pembengkakan pada hati dan limpa.
9.Lemah sistem imun badan.

Faktor menghidap Anemia?

(1) Kekurangan zat besi dalam diet adalah peyebab utama anemia. (iron deficiency anemia). Makanan yang kaya dengan zat besi adalah seperti buah-buahan, sayuran hijau, kuning telur dan makanan yang diperkaya dengan zat besi.
(2) Kekurangan asid folik dan Vitamin B12 juga boleh meyebabkan anemia.
(3) Peyakit seperti Thalasemia (samada Thalasemia major/minor atau pembawa) juga boleh meyebabkan anemia dan perlu megetahui sejarah keluarga samada terdapat keluarga lain yang mengidapi Thalasemia ini kerana ia adalah peyakit genetik (keturunan/ baka).
(4) Kekurangan enzim G-6PD juga boleh meyebabkan anemia jika kanak2 tersebut terdedah kepada bahan2 yang boleh meyebabkan sel2 darah merah pecah seperti kacang parang dan sesetengah ubat. Ujian G-6PD ini dilakukan semasa bayi lahir dan akan beritahu kepada ibu bapa jika anak mereka kurang enzim tersebut.

Bagaimana untuk merawat Anemia?

Jika Hb kanak2 yang terlibat terlalu rendah (<6 g/dL) dan mempunyai tanda2 seperti susah bernafas, denyutan jantung laju, terlalu lemah; maka pemindahan darah perlu dilakukan selepas megambil sampel2 darah untuk ujian2 diagnostik seperti yang dinyatakan di atas. Pemindahan darah ini perlu untuk menstabilkan keadaan kanak2 tersebut. Rawatan selanjutnya bergantung kepada sebab anemia yang terlibat. Jika kekurangan zat besi, rawatan dengan suplement zat besi akan menaikkan semula Hb mereka.

Punca Anemia dikalangan kanak-kanak:

(1) Bayi dari 0 - 6 bulan :sebab utama adalah bayi pramatang atau bayi yang beratnya rendah (kurang dari 2.5 kg)
(2) Bayi 6 - 12 bulan: pada usia 6 hingga 9 bulan, bayi kerap mengalami anemia kurang zat besi. Ini disebabkan pertukaran pemakanan dari susu kepada makanan pejal. Berikutan itu cara pemakanan yang salah kerap berlaku dan menyebabkan kekurangan zat besi. Pada masa ini juga perkembangan psikomotor berlaku dengan cepat. Kekurangan zat besi boleh menyebabkan masalah perkembangan psikomotor. Haa, ni lah kes Nur Iman..masa lahir tiada pula masalah ni:)
(3) Kanak-kanak lebih dari satu tahun dan prasekolah - Masalah pemakanan yang boleh menyebabkan kekurangan zat besi adalah, penyusuan susu ibu secara eksklusif dan lambat memberi makanan pejal.
(4) Remaja - Pada waktu ini terdapat kadar pertumbuhan tinggi. Masalah pemakanan dan permulaan haid bagi remaja perempuan adalah punca kekurangan zat besi.




Apa yang sesuai untuk kanak-kanak anemia?

B Complex - terdiri daripada gabungan beberapa vitamin larut air. Setiap komponen dalam vitamin B complex memiliki fungsi khas dalam membantu meningkatkan fungsi pertahanan tubuh dan saraf yang sihat. dengan kehadiran acid  folic salah satu ramuannya, ia membantu dalam penghasilan sel darah merah dan mampu mencegah anemia.



Mealshakes - minuman multivitamin berperisa vanilla. Ianya mengandungi 24 jenis vitamin A-Z termasuk mineral zat besi yang membantu menaikkan selera makan anak. Kanak-kanak anemia akan kehilangan selera makan. Oleh sebab itu, melashakes sangat baik untuk pesakit anemia untuk memastikan tubuh dapat cukup nutrien.



Anak anda mempunya gejala-gejala anemia? Dapatkan Set Anemia dari saya sekarang=)

Sms/ whatsapp: 012-6705114
email : fanara07@gmail.com
fb page: manjakucergas




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...