Saturday 27 July 2013

JAMU dan PENYUSUAN

Ramai wanita selepas bersalin menggunakan jamu untuk kembali ramping dengan segera. Namun, jika tidak kena cara, bayi boleh terkena tempias melalui susu ibu yang diminumnya.
Ibu selepas melahirkan bayi bimbang tidak dapat mengurangkan berat badan yang meningkat semasa mengandung. Justeru, jika diketahui ada jamu dan herba yang mampu mengurangkan berat badan dengan segera, ada yang sanggup menelannya.
Ingatlah, berat badan sewaktu mengandung tidak naik dalam masa sehari. Jadi, usaha untuk mengurangkannya semula tidak akan berlaku dalam masa yang singkat!
Ketahuilah bahawa ibu yang menyusukan anak boleh mengurangkan berat badan apabila bayi berusia tiga hingga enam bulan lebih cepat daripada ibu yang tidak menyusukan bayi tetapi hanya mengurangkan kalori.
Kajian lain menyatakan ibu yang menyusukan bayi selepas sebulan bersalin berupaya mengecilkan pinggul dan mengurangkan berat badan berbanding wanita yang memberi bayinya susu formula.
Menyentuh tentang penggunaan jamu, ada banyak pertikaian oleh pengamal perubatan. Menurut Dr. Ruth Lawrence (Professor of Pediatrics, Obstetrics & Gynecology University of Rochester School of Medicine & Dentistry), herba sama seperti ubat yang perlu digunakan dengan berhati-hati.
Walaupun semula jadi, tidak semua herba selamat digunakan oleh ibu yang menyusukan bayi. Kebanyakan herba mempunyai kandungan yang memberi kesan sama seperti ubat-ubat lain yang boleh menyerap ke dalam susu dan boleh memudaratkan ibu dan bayi.
Oleh itu adalah penting untuk ibu mengenal pasti herba yang baik dan sesuai ketika masih menyusukan bayi daripada doktor yang pakar.
Pengalaman saya berpantang dengan SET BERPANTANG Shaklee untuk baby saya yang da 5 bulan sangat memuaskan. Alhamdulillah, anak tak kena kuning (jaundice), dalam masa seminggu luka kat bawah tu sembuh, dan alhamdulillah dah masuk 5bulan anak tak pernah demam atau jatuh sakit..Semuanya kuasa tuhan=).. dan alhamdulillah..alhamdulillah, susu masih banyak walaupun saya ni kerja banyak outstation, busy la katanya..masih fully breastfeed you oll..Bangga tau anak still minum susu ibu..(kalau ikut mak saya, dia soh campur susu formula je sebab tak sanggup tengok saya yg sangat letih balik kerja suma.hee)..Haa, tak perlu la fikir pasal herba or ubat ni selamat tak untuk kita dan baby..sebab Shaklee 100% semulajadi tau=)..(pernah dengar tak org kata, if makan herba anak nati kena kuning..hee:))
Serba sedikit saya kongsikan khasiat setiap supplement yg saya makan ketika berpantang:-
1.Vitamin C: penyembuhan tisu2 badan dan bertindak sebagai sistem imun untuk badan (cegah demam, selsema etc.)
2. B-Complex : vitamin anti-stress, elak 'meroyan', bantu stabilkan hormon dan membantu proses penyusuan. ada acis folic tau dlm ni.
3. Vitalea: bertindak sebagai multivitamin untuk membekalkan semula mineral dlm badan setelah kehilangan bayak darah ketika bersalin dan pemulihan.
4. Zinc-Complex: bantu cepat sembuh luka, dalam dan luar.
5. Ostematrix: membekalkan kalsium dan elak sembelit.
6. Alfafa: sebagai 'milk booster'..(suke sgt mkn ni..cepat je breast rasa penuh=p)
7. ESP: sumber protein.memekatkan susu, baby cepat rasa kenyang dan untuk yg nak diet tu tanpa menjejaskan milk production..haa, sesuai la amik ESP=)
Untuk dapatkan vitamin set berpantang ini dan cara penggunaan nya boleh la
sms/ whatsapp/ viber ke  012-6705114
email:fanara07@gmail.com
Saya sangat menyokong penyusuan ibu sehingga 2 tahun dan setiap ibu mampu melakukan nya..Jom sama2 kongsi manfaatnya ^____^

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...