Saturday 21 December 2013

Sakit Sendi: Jenis, Punca dan Rawatan

Keradangan Sakit Sendi atau lebih dikenali sebagai Arthritis adalah penyakit yang sinonim dikalangan kita bukan sahaja untuk orang yang berusia malah dikalangan orang muda. Dalam keluarga saya sendiri, mama saya mengalami sakit sendi yang kronik sampai kena solat duduk dan pergerakan yang terbatas. Tapi Alhamdulillah, kesihatan nya semakin pulih dan sekarang dah boleh solat normal dan jarang diserang sakit sendi terutama waktu malam :)
 
 
 
 
Jenis-jenis Sakit Sendi
 
Artritis adalah satu perkataan umum untuk sakit sendi dan sehingga kini ada lebih 100 jenis artritis yang dikenal pasti. Antara masalah yang biasa dihidapi oleh pesakit adalah:-
 
1) Osteoartritis (OA)
 
 
 
OA sering memberi kesan kepada sendi seperti lutut, pinggul , kaki, tangan dan jari , pergelangan tangan, leher dan saraf tunjang. Tahap kesakitan OA berbeza. Dalam kes-kes yang teruk, pembedahan untuk menggantikan sendi yang rosak mungkin satu-satunya rawatan yang berkesan.
 
OA berlaku apabila badan kita kekurangan dan kehausan komponen sendi seperti tulang rawan yang bertindak sebagai 'kusyen getah' dan pelincir sendi tulang disebabkan setelah bertahun-tahun digunakan, kecederaan dan proses dalam badan. Apabila bahan-bahan ini berkurangan , pergerakan menjadi lebih sukar dan menyakitkan.
 
Tanpa pelincir sendi tulang boleh bergesel secara langsung antara satu sama lain di dalam sendi, menyebabkan kesakitan yang sangat menyeksakan. Keradangan juga boleh disebabkan oleh pergeselan secara berterusan di sendi , jadi orang pengidap sakit sendi OA sering mengambil ubat tahan sakit untuk mengurangkan kesakitan. Ubat tahan sakit adalah sementara dan ia bukan ubat sakit sendi.
 
 
2) Gout
 
 
 
Gout terjadi disebabkan oleh pengumpulan asid urik (produk sisa yang dikumpulkan dan dihapuskan oleh buah pinggang melalui air kencing) di dalam badan. Lebihan asid urik cenderung untuk menjadi kenyataan dan deposit dalam bahagian yang berlainan di badan.
 
Sakit sendi Gout disebabkan oleh pengumpulan asid urik (produk sisa yang dikumpulkan dan dihapuskan oleh buah pinggang melalui air kencing) di dalam badan. Gout biasanya memberi kesan kepada sendi badan yang lebih rendah (jari kaki, tumit, pergelangan kaki, lutut), tetapi ia juga boleh menjejaskan sendi lain (siku, tulang belakang, bahu dan pergelangan tangan).
 
Penyakit ini kadang-kadang boleh menyebabkan kerosakan kepada kulit dan tisu lembut (tendon dan otot), yang telah berkurangan fleksibiliti dan integrity. Penghidap Gout akan rasa tidak selesa, bengkak dan kesakitan yang amat sangat di kawasan yang terjejas.  Gejala sakit sendi Gout mula-mula muncul di peringkat jari hantu. Kulit di sekitar kawasan yang terjejas bertukar kuning, kelihatan diregangkan dan Lebam.

3) Rheumatodi Artritis (RA)
 
 
 
Merupakan penyakit kronik yang berlaku akibat kecelaruan sistem pertahanan badan (penyakit autoinum). Ketidak seimbangan sistem pertahanan ini menyebabkan keradangan pada sendi, terutamanya di selaput synovium. Ini mengakibatkan cecair synovium yang berlebihan dalam sendi. Oleh itu sendi menjadi sakit, bengkak dan tegang. Jika proses keradangan ini berterusan, kerosakan tulang akan berlaku dan akhirnya menyebabkan kecacatan sendi. Selain sendi, ia juga boleh melibatkan organ-organ lain seperti paru-paru, kulit dan mata.
 
RA lazimnya melibatkan mereka yang berumur dalam lingkungan 30 hingga 50 tahun tetapi ia juga boleh berlaku di kalangan kanak-kanak. Kaum wanita mempunyai kekerapan tiga kali ganda lebih tinggi untuk menghidap penyakit ini berbanding kaum lelaki.
 
Penghidap RA biasanya mengalami sakit dan bengkak pada sendi di kedua-dua belah kaki dan tangan, kekakuan sendi yang lebih ketara di sebelah pagi atau selepas lama berehat, berasa letih, lesu dan kekeringan mata dan mulut.
 
 
Rawatan Sakit Sendi
 
Kali ini saya kongsikan bagaimana mama saya pulih dari Sakit Sendi dia. Lama tau mama saya makan ubat doctor sehingga saya minta dia cuba AJHT (Advance Joint Health Tablet). Ini pun terbaca banyak testimonial yang mengatakan kesan AJHT dapat dilihat dalam masa 5 hari keberkesanan nya. Dan, ahamdulillah it's work to my mama kan=).
 
Kelebihan AJHT Shaklee
 
 

Sentiasa berkesan
Ekstrak proprietari Boswellia yang digunakan dalam Shaklee AJHT bukan sahaja mengandungi asid Boswellia AKBA yang pekat bagi menyokong keselesaan sendi, tetapi juga mengandungi bahan semulajadi lain daripada resin Boswellia yang mempunyai bioaktiviti yang lebih baik bila bergabung berbanding AKBA sahaja.
 
100% bebas kondroitin bagi penyerapan ekstrak jagung yang lebih baik. (penyelidikan baru-baru ini menunjukkan yang sulfat kondroitin juga boleh mengganggu penyerapan ekstrak jagung dan glukosamina).
 
Sentiasa selamat
- 100% berasaskan sayur-sayuran.
- Tablet mudah ditelan.
- Bebas gluten
- Halal
 
sumber dari: drsendiurat.com
                    rahsiasakitsendi.com


 
Jika anda mengalami salah satu jenis sakit sendi seperti diatas, bolehlah dapatkan AJHT dan lihat sendiri keberkesanan nya dalam masa 5 hari. Sebarang tempahan boleh lah hubungi saya di:
 
Pengedar Shaklee area KL dan seluruh Malaysia
 
Fatin Nabilah Razali
sms/whatsapp: 012-6705114
fb page: manjaku cergas
 
 
 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...