Sunday 5 January 2014

Kenali Penyakit Kencing Manis

Menurut Wikipedia, Penyakit kencing manis ataupun Diabetes Mellitus merupakan sejenis penyakit yang dapat dicirikan dengan keadaan hiperglisemia (tinggi kandungan glukosa dalam darah), terutamanya selepas pengambilan makanan.



Jenis-jenis Diabetis:-

1) Type 1: Diabetis bersandarkan insulin (IDDM)
Diabetes ini sering didapati pada golongan kanak-kanak dan remaja yang memerlukan beberapa suntikan insulin setiap hari untuk terus hidup.  Diabetes Type 1 terbentuk apabila sistem imunisasi badan memusnahkan sel beta kelenjar pankreas, satu-satunya jenis sel yang menghasilkan hormon insulin yang digunakan untuk penghadaman glukos kepada tenaga.


2) Type 2 : Diabetis bebas Insulin
Diabetis Type 2 juga dikenali sebagai diabetes peringkat permulaan dewasa. Diabetes ini biasanya bermula dengan ketahanan insulin, dimana badan tidak menggunakan insulin dengan berkesan. Apabila keperluan menggunakan insulin meningkat, kelenjar pankreas tidak lagi mampu mengeluarkan insulin pada kadar mencukupi. Diabetes bebas insulin (jenis kedua) biasanya berlaku seiring dengan faktor usia lanjut, gemuk (obesity), terencat ketahanan glukos, keturunan atau bangsa (genetik) dan kurang bersenam. Diabetes bebas insulin (jenis kedua) juga semakin meningkat dikalangan kanak-kanak dan golongan remaja di Malaysia.


3) Gestational diabetes - Diabetes ketika Hamil
Diabetes ketika hamil merupakan sejenis alahan glukos yang dikenal pasti pada sebahagian wanita ketika mengandung. Diabetes ini biasanya berlaku dikalangan wanita kuat makan, atau wanita yang dari keturunan pengidap diabetes. Ketika mengandung, diabetes ketika hamil memerlukan rawatan untuk menurunkan paras gula dalam darah agar tidak memberi kesan kepada kandungan. Selepas mengandung, kebanyakan wanita 90% hingga 95% kembali sembuh. Sebahagian kecil pula antara 5% hingga 10% didapati mengidap diabetes bebas insulin (jenis kedua). Wanita yang mengalami diabetes ketika hamil mempunyai risiko 20% hingga 50% mengidap diabetes dalam tempoh 5 hingga 10 tahun. Diabetes ketika hamil juga meningkatkan lagi risiko bayi mempunyai paras bilirubin yang tinggi (demam kuning) berbanding bayi normal.

Memandangkan saya sendiri dari keturunan diabetis (belah ayah), ketika mengandungkan Nur Iman, saya amat menjaga pemakanan supaya berat badan tidak keterlaluan dan tidak berisiko terdedah dengan Gestational diabetis. Alhamdulillah, dengan pengambilan Set Shaklee untuk kencing manis, sepanjang my pregnancy, kandungan saya sihat. takde kena minum air gula test diabetis kan dan Alhamdulillah Nur Iman takde jaundice atau demam kuning.



Set Shaklee untuk Kencing Manis:-


ESP- Energy Soy Protein (ESP) merupakan minuman bersifat rendah glisemik. Minuman yang rendah glisemik membantu dalam menurunkan paras gula dalam darah.Ia membantu membebaskan tenaga secara perlahan dan mengawal rasa lapar. 

ALFAFA COMPLEX- Diperbuat daripada daun Alfafa yang terkenal dengan bahan semulajadi untuk menyahtoksik bahan yang tidak diperlukan oleh badan. Alfafa dapat membantu ibu mengandung mengawal berat badan.

GLA- GLA dihasilkan dari minyak borage. GLA bertindak dengan cara mengawal neoropathy atau sistem saraf pesakit kencing manis

Vivix - vivix ialah minuman yang mempunyai resveratoral yang tinggi membantu tubuh menerima insulin. Ianya tidak sesuai untuk ibu mengandung kerana kandungan resveratoral mengandungi anti-growth yang boleh menggangu tumbesara bayi dalam rahim.
 Untuk mendapatkan Set Kencing Manis, hubungi saya di:-

Sms/whatsapp : 012-670 5114
email: fanara07@gmail.com
fb fanpage: manjakucergas

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...