Saturday 27 July 2013

Rawat Ekzema dengan Shaklee


Apa itu ekzema?


Ekzema ialah kondisi kulit yang kering dan gatal yang di sesuatu masa mengakibatkan lebih kurang 15 dan 20 peratus kanak-kanak. Ianya selalu ternampak buat pertama kali sebelum anak berusia dua tahun. Berita baik ialah kebanyakan kanak-kanak yang menghidap ekzema akan beransur pulih menjelang umur belasan tahun. Ekzema tidak dapat dipulihkan, tetapi boleh dikawal dengan rawatan yang sesuai.

Ekzema juga dikenali sebagai ekzema atopik atau dermatitis. Atopi bermakna kecenderungan mendapat penyakit seperti ekzema, asma dan demam alergi. Kesannya sama: kulit kering, gatal, merah dan rekah, yang kadangkala meleleh cecair dan berdarah. Ruang yang lazimnya terkena ialah tangan, muka, leher, siku dan belakang lutut.

Ekzema bermakna penghalang kulit tidak berfungsi sebaik yang patut. Ini boleh membuatkan kulit bayi anda lebih senang diserang infeksi dan alergi yang boleh membuat keadaan lebih teruk.

Apa yang menyebabkan ekzema?


Kita tak tahu apa yang menyebabkan ekzema tetapi ianya lazim berlaku dalam keluarga-keluarga tertentu. Kondisi alergi termasuk ekzema, asma dan demam alergi semakin meningkat tetapi tiada yang mengetahui apa sebabnya.

Ekzema menjejaskan kulit semasa ianya "meradang" atau "bersemarak". Kulit bayi anda mungkin bertompok-tompok merah dan gatal selalu, tetapi masa dia meradang tempat-tempat ini menjadi lebih teruk dan mungkin memerlukan rawatan yang lebih intensif.

Radang ekzema boleh berlaku jika ada iritasi kulit yang disebabkan oleh kimia, seperti bahan pencuci dalam mandian buih, syampu, serbuk cuci dan pelembut fabrik. Ini diberi nama ekzema sentuhan. Kanak-kanak menghidapi ekzema atopik boleh mendapat ekzema sentuhan juga, jadi kedua-duanya boleh menyerang sama-sama. Gunakan emolien bukan sabun dan bahan pencuci dalam mandian dan anda boleh juga menukar serbuk cuci anda dan melihat jika ini meredakan ekzema bayi anda.

Ekzema alergi sentuhan boleh juga diperolehi. Ini selalunya adalah reaksi kepada bahan spesifik seperti nikel dalam barang kemas. Adalah didapati, reaksi alergi itu boleh merebak dan menjangkiti lain-lain tempat juga.

Ekzema amat menjengkelkan bayi sebab mereka tak mengelak daripada menggaru, dan ini boleh mencetuskan infeksi. Dalam beberapa kes, ekzema boleh mengganggu tidur anak anda dan menjejaskan keyakinannya, yang boleh mendatangkan kesan ke atas kualiti hidupnya.

Apakah rawatan untuk ekzema?


Ekzema ni pernah berlaku dekat anak kawan saya. Ikuti kisahnya merawat ekzema dengan shaklee.

"Pengalaman dengan anak sendiri, saye tak expect pun Muhammad kena eczema walaupun tahu hubby ada resdung. Sebabnya sejak kecik masa start makan solid, dia memang tak pernah pantang apa-apa. Telur ke, daging ke, ayam ke, semua yang kitorang makan,Muhammad makan.

Sampai lah satu hari, ada kucing datang beranak kat rumah. Saye ingatkan ok. Ye lah, kat Shah Alam Muhammad memang kawan dgn kucing. Tapi sebenarnya kucing ni pun ada byk jenis. Kalau yg kita bela, kebersihan dia terjamin lah kot. Tapi yg tah dtg dari mana ni, kena hati2 lah.

Muhammad suka dgn anak2 kucing tu, as usual. Bila tah, start naik luka besar kat telinga. Ingatkan sebab dia dok garu ngan kuku, tapi kat sebelah je. Lagi satu kitorang suspect ice cream. Ada satu brand ice cream ni, kitorang baru je try. Not sure, tapi kitorg assume luka Muhammad sbb kucing dan ice-cream. Ice cream kan ada susu. Kot lah susu tu tak serasi ke.

To ensure what it is, kitorang jumpa doktor klinik rantau dan jumpa doktor klinik homeopathy. Dan Muhammad di sahkan eczema. Long story cut short, at the end, kitorg decide utk Shaklee kan aje Muhammad. Reason wise- kalau guna ubat doctor klinik biasa, confirm ubat klinik bersteroid dan ada side effect. Ubat batuk pun tak elok utk toddler. Kalau guna ubat homeopathy, saye tak sanggup. Huhu. Memang dia merawat eczema dari punca, tapi semasa healing process tu, keluar laaaagi banyak luka dan bintik berair. Bagus, tapi tak sanggup. Cukup lah keluar sikit dah rasa sedih.

Jadi, Shaklee lah is the best option. Safe, non-drug, tak keluar healing effect.

Kitorg bagi ESP & Omega Guard utk Muhammad consume. Then sapu luka dengan Vitamin E dan Herbal Blend. Lepas tu cuci sikit dgn GLA. Haha. Vitamin E ni ada grape seed, so warna dia ungu, mmg bau ala2 buah plum gitu. Bila nampak berkuping2, saya kopek slow2, sapu GLA.
Alhamdulillah sangat3, nampak kesan memberangsangkan. Macam tak pernah luka pun, ye juge.

ESP+ Omega Guard pun kena consisten. Kalau tak, dia naik lagi kat kepala, badan. Kira ESP + Omega Guard ni bantu rawat dari dalam. Vitamin E bantu rawat kulit luar. Vitamin E bukan takat kasi kulit nampak smooth, tapi memastikan takda infection kat situ. Cepat sangat Vitamin E ni buat kerja. Sapu pagi, tengahari dah nampak reda. Dia cepat2 heal the wound supaya tak de infection.

Sekarang ni dah takda luka kat telinga. Tinggal merah2 je. Keep on sapu Vitamin E. Yang kat badan, kaki lambat sikit. Tak sure sebab apa. Sebab peluh byk kot kat situ nak compare dengan kat telinga

Tak sampai seminggu pun, sebab luka ni kitorg detect awal, jadi boleh prevent lah perebakan dia. Eh betul ke ayat :P...Kalau baby yang blm start solid dan ibu fully bf, ibu lah makan supplements tu utk salur kat baby.
Kalau org dewasa yg kena, senang sikit kot. Sebab bukan takat sapu Vitamin E,siap boleh makan lagik utk expedite the healing. Plus kan dgn ESP, Omega Guard.”

Ibu2 ayah2 nak  tahu lebih lanjut cara rawatan ekzema dengan shaklee? Jom dapatkan vitamin shaklee dengan saya, InshaaAllah akan dikongsikan cara penggunaan dan rawatannya selepas pembelian   (✿◠‿◠)

Fatin Nabilah
sms/whatsapp/viber ke 012-6705114
email:fanara07@gmail.com
fanpage: www.fb.com/messages/ManjakuCergas 

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...